Skolidrottsförbundet blir en röst i debatten

Bakgrund

Skolidrottsförbundet Skolidrottsförbundet har i över 100 år kämpat för att få fler barn och unga att röra på sig. Genom lokala skolidrottsföreningar – startade och drivna av unga själva – får tusentals barn möjlighet till en meningsfull fritid i anslutning till skolan helt utan någon kostnad. Vuxnas stöd är däremot avgörande för att fler föreningar ska kunna startas, men det är få föräldrar som känner till Skolidrottsförbundet.

Utmaning

Eftersom kännedomen var låg behövde vi hitta ett sätt att prata om fördelarna med Skolidrottsförbundets verksamhet på ett engagerande vis. Vi behöver sprida kunskap om att föreningarna finns, och hur de inte
bara innebär en gratis och kul aktivering för enskilda barn – utan utgör en viktig samhällsfunktion.

Lösning

För att hitta insikter om föräldrarnas utmaningar genomförde vi en opinionsundersökning som visade att många föräldrar har övervägt att dra ner på barnens idrottande av ekonomiska anledningar. Nyheten om
det låg sedan till grund för nationella och lokala pressmeddelanden samt olika debattartiklar. Uppmärksamheten gjorde att vi kunde lyfta blicken från den enskilda föreningen till samhällsdebatten om barns rätt till en meningsfull fritid.

Resultat

Nyheten om undersökningen fick stort genomslag i de stora riksmedierna såsom P4 Extra, TV4 Nyhetsmorgon, Lilla Sportspegeln och SVT Sport. Generalsekreterare Jonas Leth fick också stort utrymme som talesperson.
Debattartikeln publicerades i nära nog varenda lokaltidning och även i Expressen. Under april–juni syntes Skol-IF och förbundet i 200 pressklipp, till en räckvidd av över 20 miljoner, exklusive radio och tv. Annonsvärdet samma period låg på 8,3 milj kr, även det exklusive radio och tv.

Föregående
Föregående

Invigning av Ovakos fossilfria vätgasanläggning

Nästa
Nästa

Not So White Guide för Halebop