Have you tried calling?

‘En kampanj som fick svenskarna att lyfta luren

Nästan varannan ung vuxen känner obehag för att ringa i telefon. Samtidigt skapar textmeddelanden ofta missförstånd. Vi såg en chans att förändra beteenden – och göra samtalet relevant igen.

Vi utvecklade konceptet "Have you tried calling?" och lanserade det som en 360-kampanj med TVC, DOOH, sociala medier, radio och poddar. Genom humor visade vi hur mycket enklare livet kan bli genom telefonsamtal. Som en del av kampanjen skapade vi en uppdaterad version av den traditionella gula telefonkatalogen, med utmaningar för att övervinna telefonrädsla. Dessutom arrangerade vi ett event i Stockholm där terapeuten Björn Hedensjö delade sina tips för att övervinna telefonskräck.

Have you tried calling?

Kampanjen blev en succé och inte bara närmade Halebop sig sin målgrupp, utan den ledde även till färre missförstånd över text och mer meningsfulla samtal.

Resultaten inkluderade 33 pressklipp i media, en räckvidd på knappt 2 miljoner och ett pr-värde på 4,5 miljoner kronor. 

Samtalsrapporten

Som en uppföljning släppte vi "Samtalsrapporten”, Syftet var att fortsätta ta ägandeskap kring (telefon)samtalet, något som ingen aktör gjort i Sverige tidigare och få underlag att kommunicera även när det inte var kampanjperiod.

Rapporten fick betydande genomslag och genererade ett pr-värde på 4,5 miljoner kronor

Föregående
Föregående

WTF – Welcome to Finland

Nästa
Nästa

Vårdförbundet