
Från soluppgång till solnedgång för Adidas
Nästan 10 procent av Sveriges befolkning är muslimer. Trots det kommunicerar få svenska varumärken kring den religiösa högtiden ramadan. De som gör det fokuserar oftast på firandet och maten.
Adidas ville inför högtiden fram en kampanj med syftet att både väcka liv i konversationen och sprida inspiration om fasta och träning under ramadan samt positionera adidas som det mest inkluderade sportvarumärket i Sverige.
Därför ville vi lyfta olika perspektiv och erfarenheter som finns hos såväl professionella atleter som vardagsmotionärer och därigenom fylla det kunskapsglapp som finns
Utifrån det tog vi fram konceptet “Från soluppgång till solnedgång” och kampanjens två huvudelement var en inspirerande film och en kampanjsida med information om träning under ramadan. Kampanjen avslutades med ett iftar-event där kända muslimska influencers och profiler kunde bryta fastan tillsammans. Med en begränsad annonsbudget var kampanjen väldigt pr-driven – både i idé och utförande. Initiativet och profilerna som medverkade såldes in till både nationell och internationell media för att sprida kampanjen och de personliga berättelserna.
Resultatet blev 30+ titlar, i Sverige och internationellt, rapporterade om kampanjen. Detta ledde till en potentiell pr-räckvidd på över 14 miljoner läsare och ett pr-värde på 13+ miljoner SEK. I sociala medier fick kampanjen en räckvidd på totalt 3,2 miljoner. Kampanjen, som var en av de första i sitt slag i Sverige, lyckades bryta ny mark och väcka samtalet om fasta och träning under ramadan och få flera medier att rapportera om, och intervjua lokala idrottare och experter, kring ämnet.
Kampanjen har också belönats guld i Content Awards, i kategorin “månadens idé” i Resumes Månadens kampanj och ett diplom i Guldägget.
Fasta och träning har flera saker gemensamt: konsten att inte ge upp och att det är högst individuellt.










